Nedetid på et website er noget møg. Især når det ikke er planlagt. Men når det er planlagt, så kan man ligeså godt få det bedste ud af det.
I ExchangeMyCoins.com, som jeg driver sammen med Kasper Ebsen og Tino Dainese, var vi i januar nødt til at tage sitet offline, da vi skulle lancere en ny version af sitet. Vi forventede kun at være offline i nogle timer, men besluttede alligevel at få det bedste ud af situationen. En beslutning der senere viste sig at være rigtig god!
Statusside mens sitet er nede
I stedet for at brugerne blot fik en fejlside, lavede vi en lille statusside, som forklarede at nedetiden var planlagt, for at signalere at der var styr på det hele, så brugerne ikke mistede tilliden til sitet. Derudover teasede vi med, at der var nye features på vej og gav brugerne mulighed for at tilmelde sig vores nyhedsbrev, så vi kunne sende en mail, når sitet var oppe igen.
Til dagligt bruger vi alt vores energi på at hæve konverteringen på det primære mål på sitet: At få brugerne til at veksle deres digitale valutaer. Tilmeldinger til nyhedsbrevet er ikke et fokusområde. Det er et sekundært mål, som kun findes i footeren. På det tidspunkt havde sitet været i luften 8 måneder, og vi havde 24 tilmeldinger, dvs. cirka en tilmelding hver 10. dag og en konverteringsrate på 0,5%. Ikke imponerende, men som sagt også kun et sekundært mål.
Nedetiden
ExchangeMyCoins bliver drevet ved siden af vores normale fuldtidsjob, så vi havde sat en søndag af, og troede vi havde rigeligt med tid til at få det nye site i luften. Desværre var det mere kompleks end beregnet, og vi nåede ikke at blive færdige den dag. Dagen efter kaldte vores normale jobs, og det nåede at blive onsdag før sitet var online igen. Og så var det rigtig godt, at vi havde lavet den statusside, for tilmeldingerne væltede ind!
Som det ses på grafen herover eksploderede tilmeldingerne, mens sitet var nede. I løbet af de tre døgn hvor sitet var nede fik vi 52 nye tilmeldinger og øgede dermed vores liste med 217%!
I øvrigt en konverteringsrate på 33,76%.
Hvor mange tilmeldinger mon Apple kunne få, hvis de brugte samme trick, når de lancerer nye produkter?
3 kommentarer
Det er en fin erfaring at få – og tak for at du deler den :)
Princippet bag, at altid udnytte de virtuelle ejendomme, du har til rådighed, er i værd at huske på.
Disse virtuelle ejendomme findes mange steder. Desværre kan de være lidt svære at finde, hvis man ikke aktivt leder efter dem.
Her er nogle eksempler på ejendom, som kan udnyttes, f.eks. til at indsamle tilmeldinger til et nyhedsbrev, vise reklamer, opfordre til at “Synes godt om” en gruppe på Facebook, osv.:
1) PS. i emails.
2) Statusopdateringer på Facebook.
3) På takkesider der vises efter tilmelding til f.eks. et nyhedsbrev.
4) Downloadsider.
5) … og mange andre.
Kort sagt: Tænk altid på at brugeren/modtageren/besøgeren aldrig må ledes ind i en blindgyde, men altid blive tilbudt at gøre noget som er i din interesse (og sin egen for den sags skyld).
Bjarke: Tak for input, og jeg er helt enig. Et andet godt eksempel er kvitteringssiden på webshops, som oftest er en blindgyde. Den er oplagt at bruge aktivt til at få mere værdi ud af kunderne. På ExchangeMyCoins.com bruger vi den til at få kundernes umiddelbare feedback efter købet. Det er guld værd! Vi får masser af gode idéer til nye features ind den vej og masser af værdifulde testimonials ud af det, som giver social proof: https://www.exchangemycoins.com/pages/testimonials