Measurement Protocol som kom i Universal Analytics er super fedt, fordi det giver mulighed for at tracke ting som ikke sker på dit website.
Her vil jeg vise dig hvordan man kan bruge det til at tracke “offline” events, som fx når man tager en sodavand i køleskabet.
Indhold
- 1) Flic knapper kan sende data til Google Analytics
- 2) Byg Measurement Protocol URL’en som sender data
- 3) Validering af den endelige URL
- 4) Dashboard i Data Studio
- Hvor kan man købe Flic buttons?
For at kunne tracke når nogen tager en sodavand i Google Analytics via deres API, skal der bruges 4 ting:
- En knap som man trykker på, når man tager en sodavand
- En række event data som skal sendes til Google Analytics
- En URL man kan kalde, der sender dataene til Google Analytics
- En måde at visualisere de opsamlede data på
1) Flic knapper kan sende data til Google Analytics
Jeg fik for nyligt en Flic Hub ind af døren, som seneste nye gadget i mit Smart Home. Med Flic har jeg små knapper rundt omkring i huset til at styre forskellige “smart” dimser, fx mit Philips Hue lys.
Vi har en lille knap under sofabordet som kan tænde alle Philips Hue lamper i stuen i forskellige indstillinger, fx dæmpet varmt lys, når der skal ses film.
Knappen kan tre ting: 1 klik, 2 klik og langt klik.
Hvert klik kan indstilles til at gøre en bestemt ting. Alt fra Spotify, Philips Hue, IFTTT, Slack, Zapier, Chromecast, etc.
Dvs. snakke sammen med en masse forudbestemte services.
Flic kan kalde en given URL = uendelige muligheder
Flic har også muligheden for at kalde en given URL og dermed kan du kalde et hvilket som helst API eller lave dine egne endpoints som kan udføre en hvilken som helst handling – kun fantasien sætter grænser.
Et eksempel på en URL man kan kalde er Google Analytics API – Measurement Protocol – og dermed sende hits til Google Analytics når man klikker på knappen.
2) Byg Measurement Protocol URL’en som sender data
Google Analytics har en super smart Hit Builder hvor man kan bygge den URL der skal kaldes.
Der findes også en række eksempler på data man typisk sender, som man kan bruge som udgangspunkt. Her vil jeg sende et Event til Google, når nogen tager en cola.
Der er en række parametre der skal sættes:
- TID er mit Google Analytics property ID
- CID er brugerens cookie ID, hvis eventet skal kobles sammen med noget tidligere online adfærd på websitet. Fx trafikkilde eller landingpage. Her auto-genererer jeg bare et random ID
- ec er Event Category og sættes til “Køleskab”
- ea er Event Action og sættes til det man tager i køleskabet
- el er Event Label og sættes til personen der tager noget i køleskabet
- ev er Event Value og sættes her til 330ml i en dåsecola.
3) Validering af den endelige URL
Hit Builder kan validere den endelige URL og tjekke om alle værdier er udfyldt korrekt.
Den endelige URL som skal kaldes fåes ved at sætte https://www.google-analytics.com/collect?
foran den URL (Hit Payload) som Hit Builder genererer.
Dermed fås denne URL:
https://www.google-analytics.com/collect?v=1&t=event&tid=UA-12345-1&cid=5b3393c6-dbf2-4e60-a912-c30d7df10f0e&ec=K%C3%B8leskab&ea=Pepsi%20Max&el=Jacob&ev=330
Opsæt Flic knappen til at kalde URL’en
Jeg laver i alt tre URL’er til de tre ting knappen kan:
- 1 klik: Tina tager en cola
- 2 klik: Jacob tager en cola
- Langt klik: Fælles cola til deling
Inde i app’en sætter jeg de tre URL’er:
Test af knappen i Real-time Analytics
Så skal der testes!
1 klik, 2 klik, langt klik.
Og så skal knappen bare monteres, så man husker at trykke, når man tager en sodavand.
Se de nye data i Google Analytics
Derefter kan følgende data ses i Google Analytics.
Meget sjovt, men lidt federe hvis vi tilføjer lidt grafer.
4) Dashboard i Data Studio
Ved at udnytte de indbyggede dimensioner i Google Analytics til at bryde Events op på timer og dage, kan man se hvornår på ugen og døgnet vi er mest tilbøjelige til at snuppe en kold cola.
Bemærk at “Total events” på engelsk hedder “Al aktivitet” på dansk. Ikke den bedste oversættelse.
Der bliver drukket mest cola i weekenden
Men der har været sommerferie, så grafen er ikke helt retvisende endnu – men den opdateres automatisk med nye data, så kig endelig forbi igen om et par uger.
Kl. 20 er Prime Time for cola
Det er tydeligt at behovet for en kold cola peaker når vores datter er puttet og der skal slappes af i sofaen.
Og hvad skal man så se i fjernsynet, når man ligger på sofaen? Man kunne jo Chromecaste dashboardet fra Data Studio til TV’et.
Flic button ved puslebordet?
Jeg elsker at indsamle data til at træffe beslutninger (eller afgøre væddemål). Derfor har vi naturligvis også en Flic button ved puslebordet.
Så skulle den diskussion være afgjort – desværre ikke til min fordel :)
Hvor kan man købe Flic buttons?
Flic knapper kan købes separat og skal kobles sammen med din telefon eller tablet via Bluetooth for at sende data. Det giver nogle udfordringer som Gizmodo har beskrevet her – fx kræver det at din telefon altid er i nærheden, hvilket ikke er så smart i et privat hjem. Flic har derfor lanceret en Flic Hub, som knapperne kobles sammen med, så det ikke er afhængigt af at din telefon er i nærheden. Jeg købte min Flic Hub gennem en Indiegogo kampagne og så vidt jeg kan se kan Flic Hub ikke købes i danske webshops endnu, men kun via Flics egen webshop.
Bonus: Jeg har tidligere skrevet om hvordan man kan bruge Measurement Protocol til at tracke transaktioner efter brugerne har forladt sitet og til at sende hemmelige data (fx din avance) til Google Analytics, uden at brugerne kan se din avance.
10 kommentarer
Alene afgørelsen på bleskift-diskussionen er de ~1.000 kr. værd – fedt, Jacob!
Jeg overvejede selv at sætte en op til når junior skulle trøstes om natten – det blev dog kun ved idéen… :-)
Mange tak! Ja, udfordringen om natten er jo nok at man er i zoombie-mode og ikke husker at få klikket på knappen. Med mindre den selvfølgelig sidder fast på sutteflasken :)
Et lille tip i øvrigt, til iOS-brugere:
https://workflow.is/ kan gøre det samme, dog kræver det jo så en iOS/watchOS enhed, til at klikke på.
Fedt, det virker lidt som IFTTT skræddersyet til iOS features? Det der med at have en genvej til ofte brugte funktioner er super fedt, især hvis man sidder i en bil.
Tak for at dele, det er meget interessant! Det er svært ikke at blive inspireret til at prøve noget tilsvarende i eget hjem, selvom jeg sikkert (også) ville være lidt presset over at finde noget rigtigt begavet at brug det til;-) Men bare det at kunne er supercool og din artikel er jo en god kogebog. Hvad har vi lært? Drikker I ikke liiiidt for meget cola?
Nu vil jeg gå i tænkeboks for at finde noget måle. Så kommer jeg tilbage hertil og tjekker op på hvordan man gør. Er flic.io stedet at købe dem, eller er der et bedre dansk alternativ?
Hej Ole
Mange tak, jeg er super glad for at det kan give noget inspiration!
Jo, Cola er uden tvivl familiens store last. Der er bare grænser for hvor meget kaffe man kan klare i løbet af en dag, så efter aftensmaden er der ofte mere lyst til en kold Cola :)
Jeg har tilføjet et afsnit til sidst omkring hvor man kan købe dem.
Google Measurement Protocol er for fedt, og det her er sku en kreativ og fed måde at illustrere de uendelige muligheder :D Godt arbejde, Jacob.
Hej Christian
Mange tak! Det er super fedt at man kan spore offline events i den virkelige verden, men der er desværre ikke mange praktiske use cases på det, selvom det har været tilgængeligt en del år efterhånden. Jeg håber dette kan give lidt inspiration :)
Tak (igen) for artiklen. Nu fik jeg selv købt en Flic. Det har ligget læææænge og gloet, fordi jeg ikke havde noget begavet at bruge den til (som fx cola-drikning eller bleskift). Men så en dag slog det mig at jeg – der har kontor i min kælder – går mange gange op ad trappen til boligen hver dag. Men hvor mange gange?
AHA!
Så nu har jeg med hjælp fra din tekst herover, fået sat det op og lavet rapport og det hele. Så der vi om en uge, hvor mange gange pr. dag det blev til.
/Ole
Haha, godt fundet på! Den glæder jeg mig til at se data på :)
Jeg har også brugt den til at tracke hvor meget vand jeg drikker, så jeg kan se om jeg får drukket nok hver dag.