Lad os lige tage de store spillere i ITP set ud fra et web analytics perspektiv.
Apple, som startede det hele med Safari browseren. Apple har ikke en annonceplatform og deres omsætning stammer ikke fra reklamer. De har ikke nogen Analytics platform. Apple kan sagtens prioritere brugernes privatliv, uden at skade deres egen forretning.
Adobe har kun en analytics platform. Ingen browser eller annoncer. Adobe skal kun tænke på at lave den bedst mulige Analytics platform, og kan sagtens lave workarounds til ITP.
Facebook har en annonceplatform hvor deres omsætning kommer fra og de har en analytics platform. Facebook skal lave den bedst mulige annonceringsplatform for deres annoncører som dermed bruger flere penge hos dem, og de laver derfor workarounds til ITP.
Google har både den mest brugte browser, den mest brugte web analytics platform og 95+% af deres omsætning kommer fra deres annonceplatform. De har en fod i alle lejre og skal træde meget varsomt.
Google vil gerne beskytte brugernes privatliv, fx ved at skjule organiske søgeord (not provided) eller muligheden for at Google automatisk løbende sletter ens aktivitetsdata.
Det er godt for deres image og godt for udbredelsen af Chrome, når de tager brugernes privatliv seriøst. Det er derfor ikke utænkeligt at Google vil introducere noget der minder om ITP i Chrome.
Firefox har introduceret Enhanced Tracking Prevention (ETP), som også blokerer 3. parts cookies, samt en række af kendte tracking scripts, så der er ingen tvivl om at browserne bliver mere strikse med cookies og giver mere kontrol til brugeren.
Tidligere i år annoncerede Chrome at de arbejder på en browser extension til at vise hvilke data der er brugt til at personalisere de reklamer du ser, samt hvilke firmaer der har været involveret i databehandlingen. Google arbejder også på at brugeren får bedre kontrol over 3. parts cookies i Chrome.
Googles primære indtægtskilde er Google Ads og det er vigtigt at annoncørerne har nogle gode muligheder for at analysere deres data og optimere ad spend. Hvis de ikke kan se hvad der virker, er de ikke så tilbøjelige til at bruge penge på annoncering. Hvis ITP begrænser mulighederne for at analysere effekten af annonceringen, så er det et problem for Google.
Og til sidst har de Google Analytics, som selvfølgelig skal vise så korrekte data som muligt. Men er det sandsynligt at Google vil lancere en workaround til ITP, samtidig med at de skal beskytte brugernes privatliv? Og måske enda lancere noget lignende i Chrome? Det er muligt at Google blot er nødt til at acceptere at udviklingen går mod mindre tracking og bedre kontrol over brugernes data, og dermed ikke selv kommer med en løsning til ITP.