Dette indlæg er et gæsteindlæg skrevet af Casper Schneidereit. Casper sælger noget så eksotisk som vibratorer på nettet, men har også flere års erfaring med Affiliate Marketing. Personligt har jeg arbejdet alt for lidt med affiliate marketing og det er noget skidt. Affiliate marketing giver nemlig muligheden for at prøve kræfter med salg på nettet, herunder søgemaskineoptimering, adwords, nyhedsbreve, linkbuilding, content marketing, social medier, etc. Og det fede er, at du slipper for alt det praktiske med at pakke varer, besvare mails fra kunder og køre på posthuset i regnvejr. Du kan bare skabe vækst og tjene kassen! Og med den lille appetitvækker, vil jeg give ordet til Casper:
I dette indlæg vil jeg forklare, hvorfor julen er så hammer vigtig at have styr på som affiliate marketer. For langt de fleste brancher øges produktsalget dramatisk i november og december måned, nogle steder mangedobles salget endda, hvilket gør det til den vigtigste salgsperiode i løbet på hele året.
Julen 2013 gav mig en rigtig god case med et program, jeg kører på et af mine affiliate sites. Det drejer sig om en webshop, hvor jeg får en procentdel af salget. Mit website henter automatisk produkter ind, så jeg skal alene fokusere på optimeringen af websitet.
Inden jeg går videre, vil jeg vise indtjeningen på programmet fordelt pr. måned for dette website:
Som det ses ligger indtjeningen jævnt på cirka 3000 kr, indtil november hvor den stiger til 4000 kr. I december stikker det positivt af, og den hamrer ind på hele 14.000 kr. Kigger vi nærmere på tallene kan vi altså konstatere, at hele 33% af min affiliate indtjening for dette program i 2013 stammer fra december måned.
December-optimering
Det som jeg i særlig grad har forsøgt i år er, at lave noget “december-optimering”. Det vil sige bevidst at ændre i formuleringer og budskaber, så de er mere gave og juleorinterede. CTA-knapper kunne i december måned eksempelvis hedder:
“God som julegave! Værdi DKK 999,00 – du betaler kun DKK 299,00”
“Populær julegaveide! Spar lige nu 20% betal kun…”
“Kun 799,00 – Kan byttes indtil 21. januar – få leveret inden jul”.
I kan sikkert godt se ideen i det. Det handler blot om at få flettet formuleringer og budskaber ind, så de er i harmoni med brugerens adfærd, og i december måned er den altså bare mere gaveorinteret end resten af året.
Jeg har ikke lavet de store målinger eller test på dette, men kan konstatere at jeg havde en fremgang i besøgende på 29% i forhold til december 2012, men havde for samme periode forøget min indtjening med næsten 100% (december 2012 var indtjeningen for programmet på 6575 kr.). Sammenligner jeg med tallene for de respektive måneder for resten af 2012 mod 2013, har der også været en fremgang, men fremgangen har procentvis været mindre i forhold til december fremgangen.
Der er naturligvis en række faktorer, som ikke er inkluderet. Indlægget er altså ikke noget endegyldigt faktum, men blot en konstatering af en række tiltag der umiddelbart har haft en stærk positiv effekt for mit vedkommende. Så se det som et inspirationsoplæg, og tag det med du kan bruge til det næste julesalg.
Summeret op er min pointe altså, at du kan gøre meget mere end at hænge en kravlenisse på dit logo og udskifte baggrunden med et snelandskab. Tænk over hvordan dit segments mindset er i december, og få tilpasset dit site så det rammer dette mindset.
Held og lykke med det :-)
12 kommentarer
Det er helt sikkert en rigtigt god idé. Det fremgår dog ikke af indlægget om der er tale om reelle besparelser / tilbud, eller om det bare er noget du finder på?
Andre: Så fræk er jeg ikke :)
Der er tale om konkrete besparelser og tilbud, mest i form af mængderabatter der skifter løbende eller kombinationssalg af flere forskellige vare. Der er dog ikke noget “juleunikt” ved disse tilbud, da der er tilbud og rabatter gennem hele året.
Casper: Det gik jeg nu heller ikke ud fra :o)
Men nu kender jeg jo efterhånden de mekanismer der bliver sat i gang, når et succes-case offentliggøres. Så jeg tænkte at det var en god idé lige at få den del med, inden en masse unge marketers lige pludselig begynder at skam-spamme med en masse fiktive tilbud.
Tillykke med det flotte resultat i øvrigt :o)
I virkeligheden burde dette være basic knowledge for enhver købmand, at man tilpasser sit budskab efter omstændighederne. Men nogle gange går tingene bare på autopilot, og så er det fedt at blive mindet om det :-)
@Jacob: Husk at dele dette indlæg i starten af november-14, tænker det kan give en del trafik ;-)
Michael: Det kunne faktisk være smart at indbygge en kalender funktionalitet i webshoppen, så man kunne planlægge hvad der skulle stå i meta description, title, USP’er rundt omkring på siden og købeknappen, i løbet af året og den så automatisk skifter.
God idé med at dele til næste år. Jeg må lige få en service til at gøre det automatisk 1. november 2014 :)
God artikel, Jacob og Casper.
Hvornår begynder i som hovedregel at gøre december-klar på affiliatesites? Begynder i på det allerede i oktober måned?
@Kenny: Ifølge Google Trends så begynder interessen for julegaver at stige midt i oktober, hvorfra den så stiger stødt indtil den peaker midt i december.
Så det giver god mening at have sitet juleklart i oktober måned :)
@Jacob: God ide med Google trends til, at få en indikation af, hvornår man skal gøre juleklar.
Der ville være rigtigt mange der vil stå meget dårligt stillede hvis det ikke var for det store arbejde som jacobworsoe.dk laver hver dag.
Super stor hjælp! Jeg glæder mig til at læse flere indlæg :-)
Tak for dit indlæg, det er en god inspiration.
Vil prøve lidt af det du skriver ;-)
Mange tak
En god reminder om at jeg skal huske at gøre mine sider aktuelle, så jeg rammer mine besøgende med det rigtige budskab