Når jeg arbejder med konverteringsoptimering fokuserer jeg på at alle sider skal have et formål. Og det skal være tydeligt for brugeren hvad formålet med siden er. De skal guides til at gøre det jeg gerne vil have dem til. Dette gælder overalt på et website og især kvitteringssider har det tit med at være en blindgyde uden andet formål end at vise en passiv oversigt over købet. Men der er stadig masser af værdi du kan hive ud af dine besøgende ved at konvertere brugerne overalt på sitet. Jeg har tidligere skrevet om at bruge nedetid aktivt til at booste nyhedsbrevslisten og her viser jeg dig tre måder du kan hente ekstra værdi ud af dine besøgende på kvitteringssiden.
Umiddelbar feedback på oplevelsen
Det kan være mega værdifuldt at få kundernes feedback efter købet med post-conversions. Det kan gøres med Trustpilot, men det vil typisk være for produktet eller kundeservicen, og på det tidspunkt har kunderne glemt alt om hvor nemt dit website var at bruge. På ExchangeMyCoins.com bruger vi kvitteringssiden til at få kundernes umiddelbare indtryk af vores tjeneste – lige efter de har brugt den! Det giver os mega værdifuld viden om UX udfordringer, forslag til nye features og lignende. Positive kommentarer bruger vi som testimonials for at skabe social proof på sitet.
Brugerens veksling og kvittering sker på samme side og derfor skyder vi elegant en feedback formular ind på siden når vekslingen er gennemført:
Bliver det brugt? Ja, 10,4% af alle vores kunder udfylder formularen!
Sociale likes og shares
En anden vigtig ting for os er at få vores kunder til at anbefale os til andre samt følge os så vi kan trække dem tilbage i butikken igen.
Det ser således ud i aktion:
5,6% af vores kunder bruger denne feature. Fordelingen af funktionerne ser således ud:
Anmeldelser på facebook
Fremfor at indsamle anmeldelserne på vores eget site, vil vi gerne have kunderne til at anmelde os på facebook, da andre brugere har mere tillid til anmeldelser på 3. parts sider, da vi ikke kan slette dårlige anmeldelser. Vi har derfor testet om vi kan få brugerne ledt over på facebook fra kvitteringssiden:
Vi er skiftet til at bruge Enhanced Ecommerce til at måle hvor mange der klikker på linket til facebook. Vi tracker visninger og kliks, og får dermed en CTR for linket direkte i Google Analytics. Det er genialt!
Som det kan ses har vi en CTR på 2,94%, dvs. næsten 3% hopper over på facebook for at anmelde os. Vi kan dog ikke se om de så ender med at skrive en anmeldelse, men sådan er det jo :)
Greenline.dk eksempel
Greenline.dk gør det rigtig godt online og ved mit seneste køb på siden, kan jeg se de også bruger kvitteringssiden aktivt til at få værdifuld feedback fra brugerne. Måske inspireret af dette indlæg? :)
Se herunder hvordan de først spørger om siden var brugervenlig og derefter giver mulighed for at skrive en uddybende kommentar. Jeg er sikker på de får masser af værdifulde inputs til at gøre webshoppen bedre! Og se lige hvordan de diskret linker til ordrebekræftelsen nedenunder, så brugerne kan finde den, men uden at det tager opmærksomhed. Ordrebekræftelsen er sekundær. Det vigtigste er at hente maksimal værdi ud af brugerne lige efter de har handlet!
Hvad med dig? Har du selv brugt kvitteringssiden aktivt eller har set nogle websites gøre det? Lad mig høre i kommentarerne herunder.
17 kommentarer
Spændende brug af kvitteringssiden og helt klart noget, som man kan lære noget af og sætter de kreative tanker i gang.
Især flyselskaber og rejseselskaber formår på en god måde at skabe mersalg gennem kvitteringssiden, da de linker til leje af bil det pågældende sted, man skal hen, hvilket i mange forbindelser jo er det naturlige næste skridt.
Fedt, jeg er glad for at det kan bruges! Flyselskaber er gode, men jeg synes generelt at alt for mange webshops er for passive på deres kvitteringsside. Det er som om de siger: “Tak for dit køb, vær venlig at forlade siden nu…”
Hej Jacob. Super relevant artikel, også fordi det er noget vi sjældent ser data på. Glæder mig meget til at høre flere af dine erfaringer på området. Det er jo noget som både er nemt at implementere og måle på selv. Det er også relativt ufarligt, da konverteringen jo er foretaget. Jeg synes det lugter af win-win. /Ole
Ole: Tak skal du have! Ja, man har typisk ikke noget at miste på kvitteringssiden, så man kan ligeså godt gå til den :)
Vi er i fuld gang med at køre den sidste mulighed, hvor vi kombinerer det hele, så den kommer jeg snart med noget data på!
Rigtig gode idéer til at udnytte sin kvitteringsside. Noget de færreste (inklusiv mig selv) får gjort – men bestemt noget jeg har tænkt mig at gøre noget ved nu. Det nytter jo ikke noget bare at overlade sine besøgende til sig selv – man skal jo tage dem i hånden og lede dem til den næste konvertering. Tak for inspirationen.
@Anton: Det var så lidt, fedt det giver inspiration til ikke at lave blindgyder!
Hej Jacob!
Tak for tippet – det er helt sikkert noget de fleste webshopejere kan gøre brug af!
Det er sjovt hvordan simple tiltag kan skabe utrolig meget værdi og på samme tid være noget, som alle burde tænke over.
Man kan nogen gange ikke se skoven for bar’ træer, i guess.
Super fedt indlæg, som vender tankerne hen mod nogle tiltag, som jeg aldrig har taget i brug I nogle af mine forgående shops. Jeg vil skrive det ned og anvende det på den shop vi lancerer i det kommende år. Tak for en inspirerende blog Jacob.
Lige præcis Greenline har en masse rigtig spændende ting kørende, da jeg fx. så man at kunne få vingummibamser når man tilmeldte sig nyhedsbrevet var jeg fyr og flamme, så kunne jeg jo bestikke ungerne i mens jeg skiftede stikkontakter og spots i loftet!
Hej Tim. Vingummibamserne er guld værd! Jeg bruger dem til at bestikke min elektrikerkammerat til at hjælpe mig :)
Super spændende artikel. Det er fedt at man altid kan tænke i konverteringer på den ene eller anden måde, og kivtteringsiden er selvfølgelig ikke hellig i din forbindelse – kunden har jo købt, så det er jo ikke fordi de bliver skræmt væk af en lille likebox eller signup form – det må afprøves på en af mine egne sider.
Tak Anders! Jeg tror oven i købt mange kunder vil være glade for at man spørger ind til deres oplevelse med købet, især hvis det har været lidt vanskeligt. Så det er bare at spørge løs, og se det som god kundeservice…
Indlægget er opdateret med tal fra vores seneste tids forsøg på at få brugerne over på facebook, for at anmelde os der.
Rigtig god inspiration – Der er ingen tvivl om, at der kan gøres meget på kvitteringssiden, som kan få kunden sat mere i spil. De fleste steder – min egen shop inklusiv (ikke længe endnu :-)) benytter standard lysninger, som ikke gør noget godt for konverteringen.
Lidt en øjenåbner, og alligevel den største selvfølgelighed – Tror RIGTIG mange glemmer at tænke på kundens værdi efter de har konverteret.
En anden mulighed er at bruge kvitteringssiden til at sælge noget mere.
Jeg har haft stor succes med at bruge kvitteringssiden for en ebog til at sælge andre ebøger – udelukkende ved at have links til salgssider for de andre ebøger (inkl. en lille rabat).