Hi-Fi klubben har fået nyt website og det er et virkelig fedt website! Måden jeg opdagede det på var dog mindre fed…
Da jeg opsatte denne blog, lyttede jeg til et The Industrious Geeks podcast, hvor de giver masser af gode tips og tricks til opsætning af WordPress. De nævnte blandt andet Broken Link Checker som løbende holder øje med alle interne og eksterne links på din blog og giver dig besked hvis de er døde. I går sendte min blog mig så denne mail:
Linket findes i et gammelt blogindlæg om at købe billige HDMI kabler i Østen. Grunden til at linket nu er dødt er fordi Hi-Fi klubbens nye website har en anden URL struktur end det gamle site og produkterne har dermed ikke samme URL som tidligere. Det produkt jeg linkede til, lå tidligere på:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/kabel/hdmi-kabel/qed_reference_hdmi-kabel_5-meter.htm
men ligger nu på:
http://www.hifiklubben.dk/Products/qed-reference-hdmi-kabel-28642/
Det betyder at man nu lander på en fejlside på den gamle URL.
301 redirect er løsningen
For at undgå fejlsider når man skifter URL struktur skal der opsættes 301 redirects fra alle de gamle URL’er til deres nye URL. Hvis den gamle URL er udgået bør der istedet peges på en overordnet side, fx en kategoriside med lignende produkter.
Hi-Fi klubbens website indeholder ifølge Googles indeks 7.170 sider, så det vil være ret tidskrævende at gå igennem alle siderne og opsætte redirects. En hurtigere løsning vil være at hoppe ind i Google Analytics og trække fx top 500 landingssider ud og hive dem ind i Excel. Derved har du en prioriteret liste over de vigtigste sider som skal redirectes.
Derefter ville jeg redirecte resten til relevante kategorisider. I dette tilfælde indeholder den gamle URL faktisk hele kategoristrukturen, så man kunne nemt lave et filter i Excel på /tilbehor/kabel/hdmi-kabel/ og redirecte alle resterende sider der indeholder dette til http://www.hifiklubben.dk/Kabler/HDMI-kabel/.
Til sidst ville jeg tage alle de resterende sider og redirecte til forsiden, så man i det mindste ikke får en fejlside.
15 kommentarer
Tak for mentions. Det skræmmende er, at jeg dagligt (og gerne op til 4-6 gange pr. dag) får nye beskeder om hjemmesider der har skiftet URL struktur og glemt at lave en ordentlig redirect.
Det er mig meget uforståeligt.
/Mikael
Den elegante løsning har ville jo være, at Hifiklubben lavede et automatisk 301-oversigt, i og med at de jo ligger inde med både den gamle og den nye oversigt.
Jeg har da før set systemer, der mapper en gammel struktur med en ny, uden at skulle ud i andre manuelle processer end at opbygge den indledende logik mellem de to databaser :-)
Og så skal man heller ikke glemme når man har varer som ikke længere er en del af sortimentet. Lav da for søren en redirect over til et tilsvarende produkt. Jeg har slet ikke tal på hvor mange aktive links jeg har slettet fordi butikken bare lod produktet udgå og sendte mig til en 404 side i stedet.
Mikael -> Jeg får også ofte mails om døde links og ændrede linkstrukturer, men jeg venter tit et par dage også har de fået styr på det alligevel.
Dennis -> Det gør jeg også nogle gange, men omvendt så vil jeg ikke spilde energi på at huske at kontrollere det igen senere. Har de ikke styr på den del, så må de undvære mine links. :)
Det sker desværre stadig alt for tit. Jeg vil vove påstanden om, at 9 ud af 10 større websites glemmer at redirecte, når der kommer nyt site eller strukturen bliver ændret.
Det kunne næsten se ud som om at sitet er under udvikling. Det første produkt-tilbud på forsiden giver en tom side. Og alle deres produkt-anmeldelser bruger ikke microformats. Der er nok et par udviklere der skal arbejde over i aften og hygge sig med 301’er og microformats.
Ja, hvis man kan finde ud af hvordan de gamle URL’er bliver genereret på baggrund af produktdata/kategoristruktur/forumopbygning, så ville det være det optimale.
Især med sites af denne størrelse :)
Michael Kjeldsen: Man kunne godt lave noget logik der matchede nye og gamle URL’er på baggrund af indholdet i URL’en, fx produktnavnet i dette tilfælde. Men det kan hurtigt blive svært, fx fordi de i dette tilfælde har fjernet “5-meter” fra produktnavnet i den nye URL. Så man kan ikke bare finde exact match og derfor vil det kræve noget logik at finde ud af hvad den nye URL ved at kigge på den gamle URL.
Men interessant med systemet som kan holde styr på det her. Skriv endelig hvis du kommer i tanke om nogen der kan det.
@Jacob,
jeg mente faktisk, at man burde trække mappingen tilbage FØR URL’erne.
Det nye website (ny platform?) har én URL-struktur, det gamle website havde en anden – men der er jo en god chance for, at den bagvedliggende produktstyringsdatabase stadig er den samme. Med den antagelse burde det være muligt at lave en absolut 1:1-mapping af, hvordan gamle og nye URL’er hører sammen…?
Det var aldrig sket, hvis løsningen blev lavet hos et bureau med både udviklingsafdeling og en online marketing afdeling under samme tag ;-)
#Morten – Hifiklubben skrev på facebook den. 30 august: “Kan I lide vores nye hjemmeside? – Den er nu gearet til alle platforme… og vi ved godt, der er fejl hist og her, men vi er godt i gang med at fintune…” Så de retter sikkert til på livet løs nu her.
Kasper: Præcis :)
Der bliver vist arbejdet på sagen men de er ikke helt i mål endnu. Der er opsat en 301 redirect, men desværre til endnu en fejlside.
Super godt blog indlæg. Jeg har lige et spørgsmål.
Jeg ved at få sat et ssl certifikat på min hjemmeside.
Sådan min hjemmeside skifter fra http:// til https://.
Skal der laves 301 redirect løsningen her?
Rasmus: Tak! Og ja, det skal du. Og derudover er der et par andre tricks du kan bruge for at få det til at gå gnidningsfrit. Se min guide i bunden af dette indlæg: http://blog.webdanmark.com/https-giver-bedre-placeringer-men-skal-du-bruge-det/